Olej
Olej silnikowy to kluczowy płyn zapewniający właściwe funkcjonowanie ruchomych elementów silnika.
Poszczególne typy olejów różnią się od siebie przede wszystkim gęstością. Najgęstsze są oleje mineralne i te można stosować w autach dużym przebiegu. Najrzadsze są oleje syntetyczne, pośrednią gęstością charakteryzują się oleje półsyntetyczne.
Oleje syntetyczne, stosowane w nowych samochodach, pracują w najszerszym przedziale temperatur i w zimie nie sprawiają kłopotów z rozruchem silnika.
Oleje mineralne, jako bardziej gęste, zimą potrzebują dłuższego czasu na osiągnięcie właściwych parametrów smarowania. Znajdują jednak zastosowanie w starszych pojazdach, gdzie ruchome elementy są już wyrobione i silnik nie jest tak szczelny jak w nowym samochodzie. Są również tańsze niż oleje syntetyczne i półsyntetyczne.
Jaki olej silnikowy wybrać
Jeśli Twój samochód ma już przebieg rzędu 200–300 tysięcy km, warto rozważyć kupno specjalnego oleju uszczelniającego silnik zawierającego dodatki zapobiegające wyciekom i spalaniu oleju.
Silniki Diesla w porównaniu z silnikami benzynowymi produkują duże ilości sadzy, której część zanieczyszcza olej. Na rynku dostępne są specjalne oleje do silników wysokoprężnych zawierające substancje zapobiegające zmniejszaniu lepkości przez sadzę.
Od niedawna w sklepach motoryzacyjnych można kupić oleje przeznaczone do samochodów z instalacją gazową. Są przystosowane do działania w wyższych temperaturach, charakterystycznych dla silników napędzanych LPG.
Błędy w doborze oleju
Częstym błędem popełnianym przez użytkowników aut jest mieszanie różnych typów olejów, co zmienia parametry smarowania i może zaszkodzić silnikowi.
Dużym zagrożeniem dla silnika jest też ograniczenie się jedynie do dolewania oleju do silnika zamiast całkowitej jego wymiany w interwałach zalecanych przez producenta samochodu.
Należy również pamiętać, że zużycie oleju w miejskim cyklu jazdy jest szybsze niż na trasie.
Nasz poznański mechanik doradzi Ci, jaki olej wybrać i kiedy przeprowadzić jego całkowitą wymianę.
Płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy zapewnia bezpieczeństwo kierującego, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jakiekolwiek ubytki płynu hamulcowego należy na bieżąco uzupełniać.
Płyny hamulcowe na bazie glikolu, a więc te najczęściej stosowane, mają właściwości higroskopijne. Oznacza to, że pobierają wodę z otoczenia, co skutkuje obniżeniem temperatury wrzenia płynu. Niższa temperatura wrzenia płynu hamulcowego sprawia, że przy ostrym hamowaniu płyn może się zagotować, w układzie hamulcowym pojawią się pęcherzyki par płynu i pary wodnej, a skuteczność hamowania może znacząco się pogorszyć.
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa jest możliwie najkrótsza droga hamowania.
Z tego względu zalecamy, aby w naszym autoserwisie w Poznaniu minimum co dwa lata wymieniać cały płyn w układzie hamulcowym.
Płyn chłodniczy
Płyn chłodniczy jest najrzadziej wymienianym spośród wszystkich płynów samochodowych. Niektórzy producenci samochodów w ogóle nie zalecają wymiany płynu przez cały okres użytkowania samochodu. Należą do nich np. Ford, Opel i Seat.
W wielu samochodach jednak płyn po pewnym czasie traci swoje właściwości przeciwpienne, przeciwkorozyjne, wzrasta jego temperatura krzepnięcia. W takich przypadkach, aby zapobiec ewentualnym awariom pompy paliwowej, uszczelki pod głowicą lub chłodnicy, należy całkowicie wymienić płyn chłodniczy.
Raz na kilka lat warto zajrzeć do naszego warsztatu w Poznaniu, a my za niewielką opłatą wymienimy płyn chłodniczy w Twoim samochodzie.
Skoczek Auto – pełna diagnostyka samochodowa Poznań