Autoserwis Poznań

SKOCZEK AUTO

Olej

jaki olej silnikowyOlej silnikowy to kluczowy płyn zapewniający właściwe funkcjonowanie ruchomych elementów silnika.

Poszczególne typy olejów różnią się od siebie przede wszystkim gęstością. Najgęstsze są oleje mineralne i te można stosować w autach dużym przebiegu. Najrzadsze są oleje syntetyczne, pośrednią gęstością charakteryzują się oleje półsyntetyczne.

Oleje syntetyczne, stosowane w nowych samochodach, pracują w najszerszym przedziale temperatur i w zimie nie sprawiają kłopotów z rozruchem silnika.
Oleje mineralne, jako bardziej gęste, zimą potrzebują dłuższego czasu na osiągnięcie właściwych parametrów smarowania. Znajdują jednak zastosowanie w starszych pojazdach, gdzie ruchome elementy są już wyrobione i silnik nie jest tak szczelny jak w nowym samochodzie. Są również tańsze niż oleje syntetyczne i półsyntetyczne.

Jaki olej silnikowy wybrać

Jeśli Twój samochód ma już przebieg rzędu 200–300 tysięcy km, warto rozważyć kupno specjalnego oleju uszczelniającego silnik zawierającego dodatki zapobiegające wyciekom i spalaniu oleju.

Silniki Diesla w porównaniu z silnikami benzynowymi produkują duże ilości sadzy, której część zanieczyszcza olej. Na rynku dostępne są specjalne oleje do silników wysokoprężnych zawierające substancje zapobiegające zmniejszaniu lepkości przez sadzę.

Od niedawna w sklepach motoryzacyjnych można kupić oleje przeznaczone do samochodów z instalacją gazową. Są przystosowane do działania w wyższych temperaturach, charakterystycznych dla silników napędzanych LPG.

Błędy w doborze oleju

Częstym błędem popełnianym przez użytkowników aut jest mieszanie różnych typów olejów, co zmienia parametry smarowania i może zaszkodzić silnikowi.

Dużym zagrożeniem dla silnika jest też ograniczenie się jedynie do dolewania oleju do silnika zamiast całkowitej jego wymiany w interwałach zalecanych przez producenta samochodu.

Należy również pamiętać, że zużycie oleju w miejskim cyklu jazdy jest szybsze niż na trasie.

Nasz poznański mechanik doradzi Ci, jaki olej wybrać i kiedy przeprowadzić jego całkowitą wymianę.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy zapewnia bezpieczeństwo kierującego, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jakiekolwiek ubytki płynu hamulcowego należy na bieżąco uzupełniać.

Płyny hamulcowe na bazie glikolu, a więc te najczęściej stosowane, mają właściwości higroskopijne. Oznacza to, że pobierają wodę z otoczenia, co skutkuje obniżeniem temperatury wrzenia płynu. Niższa temperatura wrzenia płynu hamulcowego sprawia, że przy ostrym hamowaniu płyn może się zagotować, w układzie hamulcowym pojawią się pęcherzyki par płynu i pary wodnej, a skuteczność hamowania może znacząco się pogorszyć.

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa jest możliwie najkrótsza droga hamowania.

Z tego względu zalecamy, aby w naszym autoserwisie w Poznaniu minimum co dwa lata wymieniać cały płyn w układzie hamulcowym.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy jest najrzadziej wymienianym spośród wszystkich płynów samochodowych. Niektórzy producenci samochodów w ogóle nie zalecają wymiany płynu przez cały okres użytkowania samochodu. Należą do nich np. Ford, Opel i Seat.

W wielu samochodach jednak płyn po pewnym czasie traci swoje właściwości przeciwpienne, przeciwkorozyjne, wzrasta jego temperatura krzepnięcia. W takich przypadkach, aby zapobiec ewentualnym awariom pompy paliwowej, uszczelki pod głowicą lub chłodnicy, należy całkowicie wymienić płyn chłodniczy.

Raz na kilka lat warto zajrzeć do naszego warsztatu w Poznaniu, a my za niewielką opłatą wymienimy płyn chłodniczy w Twoim samochodzie.

Skoczek Auto – pełna diagnostyka samochodowa Poznań

  • Skontaktuj się

    tel.: 726 101 189
    e-mail: wyślij wiadomość


    Godziny otwarcia

    Pon.–Pt.: 8:00-16:00
    Sob.: 9:00-14:00

    Nasz adres

    ul. Napoleońska 6
    61-671 Poznań
^Do góry strony